MÜPA

“Ez az újkori magyar márkaépítés egyik legprofibb példája.
Sajnálom, hogy nem én csináltam, büszke lennék rá”

(Dr. Nagy Bálint, marketing tanszékvezető, International Business School – Forbes magazin, október – Legmenőbb Magyar Márkák)

 

2005 őszén a Művészetek Palotája meghívásos tendert írt ki a ház Arculati Kézikönyvének elkészítésére. A pályázók részére már ekkor világos volt, hogy nem egy egyszerű grafikai feladatról van szó – nemcsak az intézmény kiemelt kulturális szerepe miatt, hanem a kommunikáció igen sokrétű tagozódása miatt is.

Egy megörökölt emblémát kellett frissíteni és kialakítani a klasszikus „alaparculati” helyzetnek megfelelően: színek, betűtípusok, irodai anyagok. Már ebben a fázisban igen nagy jelentőséggel bírt a célcsoport meghatározása, a ház kialakulóban lévő programjának megismerése, az épület bejárása kívül-belül, a padlástól a mélygarázsig. Meg kellett ismerkedniük mindennel – a programstruktúrával, a hangulattal, a technikai háttérrel, az impressziókkal, melyek az odalátogatókat érik –, hogy teljes képet kaphassunk az Intézményről.

Véglegesítettük az emblémát, amely egyszerű szimbolikájával fejezte ki a Müpa sokrétű dinamizmusát, az épület XXI. századiságát. Mindezt egy olyan mai karakter formájában, amely hosszú időn át stílusirányzatoktól mentesen is aktuális tud maradni.

A következő fázisban a ház információs rendszere került kialakításra. Itt figyelembe véve az ergonómiai megfeleléseket is megszülettek az információs táblák, feliratok, piktogrammok, melyek egyrészt az útbaigazítást, forgalomterelést szolgálják, másrészt harmonizálva az épület anyaghasználatával helyükre kerültek az épület külső- és a termek belső feliratai. Ebben a szakaszban aktív együttműködés történt a Zoboki, Demeter és Társaik Építészirodával, hiszen figyelembe kellett venni az építészek és belsőépítészek gondolatait, tapasztalatait.

A Müpa arculati tartalma kiterjedt olyan speciális felületekre is, mint a külső-, belső fénytechnika programozása. Így a színpadvilágítás dramaturgiai alapelveit, vagy a külső épületvilágítás színkompozíciós lehetőségeit is szabályozni kellett.

Nem kis feladat volt ez az Ügynökség részéről, hiszen éves szinten átlag kb. 1500-2000 db különféle kommunikációs anyag elkészítése volt a feladatunk, amelyeket következetesen a kialakított arculatnak megfelelően kellett megjelentetni és közben az arculatot is építeni, fejleszteni. Csaknem 10 évig 2014 tavaszáig végeztük a Müpa kommunikációs feladatait.