arculat

Logók és színek – mit érdemes figyelembe venni a logók színválasztásakor?

Az alábbiakban összefoglaltuk mit üzennek a legfontosabb alapszínek, mikor és milyen márkák esetében érdemes használni őket.

Logók és színek a márkázásban

A színek önmagukban is jelentéssel bírnak, így ha logót választunk, óhatatlanul ezt a szimbolikát a logónkhoz társítjuk. A tudatos színhasználat azért fontos, mert a megfelelő logószínek kiválasztásával hangsúlyozni tudjuk azokat az értékeket, üzeneteket, amelyeket a márkánk képvisel. A márka személyisége fontos szempont a logó színeinek megválasztásakor. Hiszen a fogyasztók tudatosan vagy tudatalattalanul, olyan termékeket választanak, amelyek igazodnak személyes identitásukhoz. A logók és színek is segítik őket abban, hogy a termékeket és szolgáltatásokat jobban megértsék, könnyebben beazonosítsák majd meghozzák vásárlási döntéseiket, kialakítsák preferenciáikat.

Mit üzennek a színek?

Az alábbiakban összefoglaltuk a színek legfontosabb hatásait, mondanivalóját.

Kék:

A top 500 márkák logói között a leggyakrabban használt szín. A kék szín legfontosabb üzenete a megbízhatóság, szakértelem és a biztonság. A természetben a kék ég és a végtelen óceánok révén a leggyakoribb szín. Mindezek látványa pozitív hatással van az elménkre, így a kék szín kiegyensúlyozottságot, harmóniát hoz életünkbe. A letisztultságot, átláthatóságot, összeszedettséget hordozza magában. Alapvetően hideg, hűvös szín, nyugalmat, békességet, bölcsességet áraszt. Visszafogott, elegáns megjelenésével a lázadó, formabontó, rendhagyó márkák számára nem ideális választás.  A marketingben a bizalom és a kapcsolatok építésének a színe. Nem véletlen, hogy a social-media mogulok (Facebook, Twitter, Linkedin, Skype) is ezt a színt használják.

Annak ellenére, hogy ma már mennyire népszerű, ill. a természetben is gyakran előforduló alapszín, több korai, meghatározó kultúrában (görög, kínai, japán, héber) nem volt rá szavuk. A többi színhez képest sokkal később adtak neki nevet.

Tipikus szektorok melyekhez jól illik ez a szín: telekommunikáció, számítástechnika, ipari mérnöki tevékenység, gyógyszeripar

Logók és színek - kék

Piros:

A leginkább szembetűnő, magával ragadó színek egyike. Erősen stimulálja a vegetatív idegrendszert, vészreakciót és adrenalintermelést vált ki. Felébreszti a szenvedélyt, az izgalom, az életenergia, a vér és az akarat színe. A keresztény kultúrkörben a piros jelenti a tüzet, a melegséget a szeretetet és a vért, de a világi hatalmat és a pokol tüzét is. Erős érzelmeket generál, aktivizál, cselekvésre ösztönöz. Meleg szín, így, ha szolgáltatásokhoz kapcsolódik, akkor úgy érezhetjük kényeztetőbb törődésben lesz részünk. Ugyanakkor javítja az étvágyat, így nem véletlen, hogy a gyorséttermek nagy része részben vagy egészben piros színt használ. Az öltözködés terén a pirosat viselőket vonzóbbnak érezzük, így a divatmárkák is szeretik használni. Negatív érzelmeket is képes generálni, ilyenek a düh a harag és az agresszió. Gondoljunk csak a „vörös posztó” kifejezésünkre.

A piros használatával izgalmat és energikus kisugárzást érhetünk el, a figyelem felhívás és cselekvésre ösztönzés eszköze. Az energikus, életteli, erős, magabiztos márkák színe.

Logók és színek - piros

Narancs:

Ritkábban használt szín, mint a piros, ugyanakkor a piros pozitív energiáját magában hordozza. A narancs, mint a piros és a sárga kombinációja, felveszi mind a két szín tulajdonságait. A pirosnak köszönhetően izgató és életerős, a sárgának köszönhetően pedig barátságos és meleg. A narancsról elmondható, hogy a motiváció színe, pozitív hozzáállást és általános életigenlést fejez ki. Merész és vállalkozó szellemű, a tehetség színe. A jólét is eszünkbe juthat róla. A mélyebb narancs beindítja a nyálelválasztást. Sok esetben a szórakozás és a szabadság érzését kelti, játékosságot, életerőt és barátságosságot ad. Egészségtől sugárzó erő, frissesség, dinamizmus is megjelenik benne. A halványabb árnyalatai kifinomultabbak, egzotikusabbak. Használatával könnyebb kitűnni a tömegből. Alkalmas szín fiatalos, vidám, életteli márkákhoz.

Logók és színek az arculattervezésben - narancs

Zöld:

A zöld a legmegnyugtatóbb szín. Hűvös szín, az elmét nyugtatja, a harmónia érzését kelti. A növényvilág színe, ezért magától értetődően minden olyan márkánál megjelenik, ahol a fenntarthatóság, környezetvédelem, természetesség fontos üzenet és érték. Minél élénkebb a zöld annál fiatalosabb és energikusabb. A mélyebb árnyalatai a gyarapodást, a stabil gazdasági növekedést érzékeltetik. Olívás árnyalatai pedig a föld erejét jelenítik meg, szilárdság, biztonság. Összességében tehát a béke, egyensúly, pihenés, stresszoldás, egészség kifejezését remekül szolgálja. Tipikus iparágak, amelyek előszeretettel használják: ingatlan értékesítés, élelmiszeripar, biokémia

Logók és színek az arculattervezésben - zöld

Sárga:

A sárga a nap, napsütés, melegség színe. Vidám, barátságos, fiatalos energiát sugároz. Gyakran használják az öröm, boldogság és az optimizmus kifejezésére (gondoljunk csak a smiley jelre). Serkenti a mentális folyamatokat a gondolkodást, segíti a memorizálást. Jó hatással van a kommunikációra. Megfelelő arányban használva inspirál, növeli az önbizalmat, a sok sárga azonban felerősítheti a negatív asszociációkat, érzelmeket, úgymint az irigység, kritikusság, szorongás.

Más színekhez képest erőteljesebbnek hat, viszont élénkíti a környezetében lévő színeket.

Inkább az elérhető és megfizethető márkák színe (ellentétben az arannyal). A sárga logó használatával a fiatalokat könnyebben szólíthatjuk meg, boldogságot, izgalmat, kreativitást adva márkánkhoz.

Logók és színek branding - sárga

Arany:

Az arany ugyanazokkal a tulajdonságokkal rendelkezik, mint a sárga, csak sokkal nemesebb, fenségesebb szín. Királyi jelleget, eleganciát ad a prémium és a luxus márkáknak.

Logók színválasztás - arany

Szürke / ezüst:

A szürke gyakorlatiassá, éretté és felelősségteljessé teszi a márkákat. Érezhetjük hivatalosnak, méltóságteljesnek és hidegnek is. Mivel a szürke maga a semlegesség, nem vált ki különösebb érzelmeket, így távolságtartónak is tűnhet. A túl sok szürke szín azonban lehangoló, jellegtelenné és „szürkévé” tesz.

A szürke precizitást, szabályozottságot, hozzáértést és célratörő egyszerűséget fejez ki, ezért az ipar, az ezüst pedig a technológiai szektor színe. A legtöbb autó lógóban megtalálhatjuk.

Logók színválasztás - ezüst, szürke

Lila:

A lila az előkelőség színe, királyi szín, a luxus kifejezésére alkalmas. A lila árnyalatok között érezhetjük a legnagyobb eltéréseket, ezért kissé megfoghatatlannak tűnik. A feketéhez közelítő mély ibolya szín az elmúláshoz köthető, a világosabb levendula romantikus, nosztalgikus, a vöröses árnyalatú fukszia pedig energikus. Nyugtató hatással is bír, de rejtélyességénél fogva új ötletekre inspirál, ezért a kreativitás kifejezésére is alkalmas. Spirituális szín, a magas fokú szellemiséget jelképezi. De a varázslás, mágia, tündér mesék világában is megjelenik.

Logók és színek - lila

Barna:

A barna a legkevesebbet használt logó szín. Földszín, így a stabilitás, biztonság, kényelem kifejezésére alkalmas. A természet színe, nem csak a föld, hanem a fák által is. Kissé nyersnek és robusztusnak tűnhet. A barna mély, összetett szín (az összes többi szín összekeveréséből készül). A termékeknek masszív, természetes hangulatot kölcsönöz. A kávéhoz, csokoládéhoz kapcsolódó márkák magától értetődő választása. Kézműves, természetes anyagokból előállított termékekhez szintén jól társítható. A környezettudatosságot, fenntarthatóságot is magában hordozza.

Fekete-fehér:

A fekete és fehér a klasszikus párosítás. Az ellentétek harmóniája. A fekete a kifinomultság, a komolyság, az irányítás és a függetlenség színe. A látható színek közül a legerősebb, de valójában nem is szín, hiszen az összes szín hiányzik belőle . Sötét jellegénél fogva magában hordozza a kiismerhetetlenséget, szélsőségességet. Világos színekkel használva a kontraszt megteremtésével hozza el az egységet. Sötétségével a nemlétet, az ürességet, a világűr mélyét jeleníti meg, de ez egyben a benne rejlő hatalmat és végtelent is hozzá kapcsolja. Feketével kifejezhetjük a stabilitást, magabiztosságot, céltudatosságot. A fehér a tisztaságot, teljességet, nyugalmat jelképezi.

 

>> Ha tetszett, ne felejtsd el megosztani ezt a posztot!

Legfrissebb blog bejegyzések