design  

Rendezett káosz: a maximalista design

A maximalizmus egy rendkívül személyes és karakteres megközelítés, amely a merészség, a kreativitás és a harsány, emlékezetes vizualitás iránti igényt fejezi ki.

Maximalista Design

A maximalizmus, mint stílusirányzat, a 20. század második felében, különösen a 80-as években vette kezdetét, a bőség és a sokszínűség filozófiáját képviselve. A maximalizmus nemcsak a színek, minták és formák gazdagságáról szól, hanem az ötletek, inspirációk és a kreativitás megjelenítéséről is. Míg a minimalizmus a „kevesebb több” elvét követi – így egyszerű formákkal, minimális színhasználattal és rendezett, letisztult felületekkel dolgozik, addig a maximalizmus a gazdagságot, az összetettséget és a „túlburjánzást” ünnepli.

A maximalizmus jellemzői, eszközei:

  • Színpaletta

A színhasználat a grafikai tervezés egyik legfontosabb eszköze. A maximalizmusban a színpaletta szinte korlátlan, nem ritkák a merész, erős, élénk színek, de megtalálhatók a pasztell árnyalatok is, attól függően mi segíti leginkább a design célját. A különböző színek egymás melletti alkalmazása lehetővé teszi, hogy mélységet, textúrát és dinamikát adjunk a terveknek.

  • Művészeti stílusok keverése

A maximalizmusban nincsenek kőbe vésett szabályok. A különböző stílusirányzatok, technikák és korszakok ötvözése nemcsak megengedett, hanem szinte kötelező is. Az ellentétek egymás mellett történő megjelenítésével erőteljes vizuális hatást lehet kiváltani. Egy barokk elemekkel teli vintage poszter egyszerre idézheti a múltat, és hordozhatja magában a modernitás elemeit is.

  • Rendezett káosz

Bár a maximalizmusban a „minél több, annál jobb” elve az irányadó, de az összkép mégsem lehet kaotikus. A figyelem irányítása és a vizuális hierarchia kialakítása kiemelten fontos, hiszen így válik olvashatóvá és értelmezhetővé a végeredmény.

„A tervezésben a maximalizmus nem azt jelenti, hogy minden belefér, hanem azt, hogy minden beleférhet, ami hozzáad az összképhez.” Milton Glaser

Milton Glaser Graphic Design Roundup Dezeen 2364 Col 5 1704x2190
Milton Glaser: MAD MEN
  • Ismétlés

A mintázatok és textúrák használatával, a geometriai formák, absztrakt minták vagy fotórealisztikus textúrák ismétlésével egyenletes háttereket hozhatunk létre, amelyen a design további elemei kibontakoznak. Bár a maximalista design tele van különböző elemekkel és vizuális információval, az ismétlés segítségével ezek az elemek egy koherens és harmonikus egészet alkotnak.

  • Térhasználat

Míg a negatív tér nyugalmat és rendet teremt a minimalizmusban, addig a maximalizmusban csak üresség, ami azért van, hogy teret adjon a kreativitásnak. A zajosság tehát nem hiba, hanem erény.

  • Tipográfia

Míg a minimalista tervezők számára központi kérdés a megfelelő, kellően visszafogott központi font megtalálása, addig a maximalisták nem félnek játszani a rendelkezésre álló számtalan betűtípussal, vagy akár összekombinálni több, néha össze nem illő betűtípust. A tipográfiai elemek gyakran túllépnek a hagyományos információátadás szerepén, és maguk is vizuális elemekké válnak a designban.

  • Kollázsok

A maximalizmus gyakran játszik a kollázs technikával, ahol a különböző elemek összeillesztése, egymásra rétegezése gazdag, komplex kompozíciókat hoz létre. Itt a hagyományos és a digitális technikák összekeverednek, ami tovább fokozza a látványbeli gazdagságot és a mélységet.

A posztmodern gondolkodás alapvető irányultsága a maximalizmusnak, a hagyományos normák, korlátok elengedésével, folyamatos kísérletezéssel, vagy éppen játékossággal. Az így kialakult design kifejezetten emberközpontú, mivel tükrözi a tervező gondolkodását, érzéseit és szabad kezet ad a kreativitásának.

„A maximalizmus lehetőséget ad a designereknek, hogy felfedezzék a lehetőségek végtelen tárházát, és új szintre emeljék a kreativitást.” Paula Scher

Paula Scher
Paula Scher plakát design

A maximalizmus tehát nem csupán a többletről szól, hanem a szándékos és megfontolt döntésekről, melyekkel a tervező érzelmeket, gondolatokat és üzeneteket közvetít.

Peter Blake, aki híres pop art kollázsairól, amelyekben számtalan formát, színt és mintát használ egyszerre.

Peter Blake
Peter Blake: WHO

Maximalizmus a márkaépítésben

A maximalizmus egy rendkívül személyes és karakteres megközelítés, amely a merészség, a kreativitás és a harsány, emlékezetes vizualitás iránti igényt fejezi ki. Éppen ezért azok a célcsoportok fogékonyak rá, akik értékelik ezeket a tulajdonságokat, és akik szívesen látják, hogy a termékek, amiket használnak vagy a márkák, amiket követnek, mernek kitűnni a tömegből.

A fiatalabb generációk – mint például a Z és a millenniumi generáció – különösen nyitottak a maximalizmusra, mivel gyakran vonzódnak az eredetiséghez és az egyéniséghez. Emellett a maximalista stílus egy olyan közönséget is megszólít, amely szereti a művészetet, a divatot, a kultúrát, és értékeli a személyes kifejezés és a kreatív szabadság fontosságát.

A márkák esetében a maximalizmus akkor lehet hatékony, ha egyensúlyba hozzuk a dizájn komplexitását és a márkakommunikáció tiszta üzenetét.

Webdesign

A maximalizmus a webdesignban is egyértelműen jelen van, és számos megjelenési módon találkozhatunk vele. A merész színek, árnyalatok, textúrák, kontrasztok, feltűnő display fontok mellett a mozgás és az interaktivitás is fontos szerepet játszik. A beágyazott animációk, a parallax effektek, a scroll-hoz kötött vizuális elemek mind a weboldal interaktív és dinamikus élményét növelik.

Studio Job
https://www.studio-job.com/

 

Passweird
https://www.passweird.com/

Összefoglalva, a maximalizmus remek lehetőséget ad arra, hogy a márkák kifejezzék egyediségüket, különleges látásmódjukat, megoldásaikat, ha mindemellett képesek arra is, hogy a figyelemfelkeltő vizualitás mellett világosan és hatékonyan közvetítsék az üzeneteiket.

 

>> Ha tetszett, ne felejtsd el megosztani ezt a posztot!

Legfrissebb blog bejegyzések