Arculattervezés

Közel két évtizedes fennállásunk óta több mint 200 hazai és nemzetközi márkán dolgoztunk. Célkitűzésünk, hogy ügyfeleink értékes partnerei legyünk a professzionális márkák létrehozásában. A márkaépítés egyik meghatározó része az arculattervezés, amely nélkül egyetlen márka sem tud megjelenni, kommunikálni. Az arculat a márkaidentitás része, a márka DNS-e, megkülönböztető sajátossága. A márkaarculat a legjobb módja annak, hogy a márka kapcsolatot alakítson ki célcsoportjaival és megmutassa nekik, hogy milyen értékek és elvek köré épült. A márkaarculat tehát nem más, mint egy közös vizuális nyelv mindazok számára, akik a márkával kapcsolatba kerülnek.

ZalaZone_arculattervezes
ZalaZone arculattervezés

15+1 kérdés arculattervezés előtt:

  • stratégiai vagy taktikai szintként kell-e értelmezni az arculatfejlesztést;
  • „csak” design feladatkört jelent-e, vagy annál többet – esetleg mást is;
  • mit kell tennie a márkának az arculat kialakítása érdekében;
  • mit jelent a kialakult arculat – dogmát vagy útirányt;
  • hogyan változik és fejlődik a kialakított arculat;
  • hogyan kapcsolódik az arculat a márka jelenlegi és jövőbeli kommunikációhoz;
  • hogyan tud megvalósulni az arculatfejlesztés – fokozatosan, vagy egyidejűleg;
  • milyen a márka önképe, illetve milyen a megítélése a célcsoport és partnerek szemszögéből;
  • milyen pozícionálással rendelkezik az érintett piacon;
  • mi a célkitűzése, hová szeretne eljutni, mivé szeretne válni (jövőkép);
  • milyen a márka kommunikációjának hangvétele, stílusa;
  • hogyan kezeli a márka a célcsoportjait;
  • mi jellemzi a márka kommunikációs tevékenységét, aktivitását;
  • van e tudatos törekvés az integrált külső és belső kommunikációra;
  • hogyan jelennek meg a márkaértékek és azok tudatosítása;
  • mely kommunikációs eszközökről, médiumok használatáról lehet szó.

Az arculattervezés elemei:

Logó, annak variációi
A logó a márka legfontosabb vizuális képviselője. Az a kép, amelyet a közönség felismer, képes felidézni, visszaemlékezni rá. Az első és legfontosabb tulajdonsága tehát minden logónak a megjegyezhetőség, az eredetiség, különbözőség. Egy logó tervezése közben rengeteg kérdést kell megválaszolni: például ki a célközönség, akinek készül. A jó logó nem esztétikai kérdés, hanem olyan, mint egy egyedi aláírás, ami megkülönbözteti és azonosítja az adott céget, márkát. Mindezt teheti színeivel, formáival, csak vizuális jelként, önálló tipográfiával, a kettő kombinációjával, vagy az általa keltett hangulattal. De a legfontosabb, hogy tükrözi-e a márkát és a közönség képes e elfogadni, azonosítani vele.

Színek
A színek kiválasztása, amelyeket a márka a teljes vizuálitásának kialakításához használ elengedhetetlenül fontos. A színkoncepció irányítja a márka tervezésének minden ágát, ideértve a logót, az ikonokat, az összes vizuális marketing anyagot és természetesen a cég weboldalát. A színek kiválasztásakor a siker egyik kulcsa az egyszerűség: legfeljebb öt szín kódolható egy márkaarculatban, de inkább maximum három az ideális. A márka színpalettája alap- és kiegészítő színekből áll. A színkombinációban figyelembe kell venni a színelméletet és az egyes színek pszichológiai hatásait. A színeket definiálni kell felhasználási környezetüknek megfelelően: CMYK, RGB, Pantone, RAL, stb. kód.

Betűtípusok
Mint ahogy a színeknek, az egyes betűtípusoknak is egyedi hatása lesz a közönségre. A betűtípusoknak is van története, jelentése, egyedi karaktere, tehát nem mindegy mit, hol és hogyan használunk. A rendelkezésre álló óriási betűtípus választékból kell kiemelni azt, amely pontosan tükrözi a márkát. Definiálni kell az arculatban, valamint a kommunikációban (plakátokon, hirdetéseken, online felületeken, weboldalakon stb.) használatos fontokat. Alapvetően több betűtípust kell meghatározni: elsődlegest, másodlagost, kiegészítőt. Majd ezeket a márkaépítés teljes folyamatában minden eszközre, felületre következetesen kell alkalmazni. Fontos megjegyezni, hogy nem mindegyik betűkészlet alkalmas online alkalmazásra. Így egy márka fontkészletének kiválasztásakor külön figyelembe kell venni, hogy mely fontok alkamasak online ill. melyek csak offline alkalmazásra.

NFI_arculattervezes
NFI arculattervezés

Képek (Photography)
A márkakommunikációban használt képanyag (fotók, illusztrációk) az arculati eszköztár fontos részét képezik. A megfelelő képanyag kiválasztása, elkészítése, a kialakított képkoncepció a márka üzenetét, alapelveit közvetíti és erősíti. A képalkotás technológiailag hihetetlenül könnyűvé vált napjainkban. Ugyanakkor következetes és a márka szempontjából releváns tartalmat közölni általuk nagyfokú professzionalizmust és felkészültséget igényel. Olyan képeket kell létrehozni és alkalmazni, amelyek támogatják a márka egyedi, megkülönböztető megjelenését. Ma már számtalan ingyenes és fizetős képadatbázis áll rendelkezésre. Azonban az egyedileg készített minőségi fotók, illusztrációk nagymértékben tudják emelni a márka prémium megjelenését, hitelességét.

Ikonok, piktogramok
Olyan grafikai szimbólumok, amelyek szerteágazóan használhatóak az arculat kialakításában. Így fontos szerepük lehet a teljes körű márkakommunikációban. Bár egyszerűnek tűnhetnek, mégis nagy figyelmet és tervezői szakértelmet kíván használatuk. Hiszen kis képek formájában kell egyértelmű és fontos üzenetet megjeleníteniük. Az ikonoknak is széles portfóliója létezik, amelyekből akár készen lehet válogatni, választani. Azonban itt is szerencsés megtervezni, egyediesíteni a márkára jellemző módon. Az ikonok tervezésekor célszerű kialakítani egy teljes portfóliót, ami minden lehetséges szituációra kiterjed. Így az alkalmazás során az összes elem karaktere egységes és következetes tud maradni. Egy jól kialakított és a márka szempontjából releváns ikonrendszer önmagában is a profeszionális és megbízható márka benyomását kelti.

Kommunikációs stílus
Minden márka egy képet hív elő a fogyasztók fejében és megjelenése, stílusa érzelmi kapcsolatot, valamilyen viszonyulást alakít ki. Ilyen lehet például: felfokozott érzelmek, aktivitás, kreativitás, racionalitás, hűvös elegancia, exkluzivitás, stb. Minden márka azt sugallja, hogy más mint a többi. Többet ér, jobban teljesít mint a versenytársak. Az első és legfontosabb dolog a márkaépítés folyamatában ennek a tudatosítása. Hogy mi az a fogyasztói igény, amire mi vagyunk a legjobb megoldás. Mire ad választ a márkánk. Mit ígér? A következő lépés a hogyan megfogalmazása. Hogyan válaszolja meg a márka a problémát. Végül pedig azt is definiálni kell, mit visz magával a fogyasztó a termékkel/szolgáltatással való találkozás után.

Az Entrepreneur és egy kaliforniai kutatóintézet, a The Values Institute at DGWB közösen készítettek felmérést. Arra a kérdésre keresték a választ, hogy mi befolyásolja leginkább az emberek bizalmát a márkákban. Az öt legfontosabb tényező, amit azonosítottak:

  • vállalati teljesítmény,
  • törődés (ügyfelekkel, munkavállalókkal és a társadalommal),
  • állandóság,
  • őszinteség,
  • kapcsolat.

Az eredmény azt mutatja, hogy a fogyasztók többsége abban a márkában bízik leginkább, amely érzelmi reakciót képes kiváltani.

Verbalitás (Brand voice)
A márkaarculat kialakításában a vizualitás mellett fontos tényező a márkára jellemző verbalitás megtervezése is. A használt nyelvezet (szlogen, headline, a tartalom szövegezése, stílusa, stb.) keretezése. Ha van a fejünkben kép arról, hogy kivel (buyer persona) szeretnénk kommunikálni, akkor azt is tudjuk, hogyan szólítsuk meg. Milyen megszólításra, nyelvezetre fog hallgatni. A brand voice mélységet és karaktert ad a márkának, életre kelti és lehetővé teszi, hogy „beszéljen” a világgal. A fogyasztó azt fogja érezni, hogy a márka képes megérteni, megszólítani őt. Hiszen az ő nyelvén beszél. A közös hang megtalálása nélkülözhetetlen a szorosabb márka kötődés kialakításához.

Arculati kézikönyv (Brand book)
Fontos, hogy az arculattervezési folyamat végeztével a szereplők rendelkezésére álljon egy arculati segédlet. Egyszerűbb arculattervezési feladatoknál ez lehet egy rövidebb style guide. Kiterjedtebb arculattervezési munkáknál pedig arculati kézikönyv, vagy más néven brand book. Ezek az összefoglalók, szabálygyűjtemények biztosítják, hogy következetesen és egységesen jelenjen meg a márka.

Arculattervezés projektek

Intézményi arculattervezés:

Miskolci Egyetem, Müpa, Nemzeti Filmintézet, NMHH, Magyar Állami Operaház, Csokonai Színház, Vörösmarty Színház

Vállalati / Céges arculattervezés:

Codebase, Euroskill, Fiastyúk Udvarház, Foodbase, Fővárosi Vízművek, Grow Group, Hamar Consulting, Jankovits Engineering, Kolping Hotel,  Mikropakk, Óbuda Group, Skyline Residence, Térváz, The Real Escape, Virághegyi Pincészet, WHB Group, Zalazone

Összes arculattervezési projekt →

 

Szeretné, hogy márkája professzionális arculattal jelenjen meg a piacon?
Kérjük vegye fel velünk a kapcsolatot!

Ajánlatot kérek